aktiviti

D' MERBAU MENYEDIAKAN : PENJUALAN BENIH LIMAU NIPIS (Tujuan utama)<> PENGINAPAN ( Pancing percuma n Panaroma Gunung Tahan):<> REHAT MINDA (Suasana hutan sebenar): <> AKTIVITI LASAK (4x4 extreme): <> PERKELAHAN DI HUTAN (berkelompok): <>DUSUN BUAH-BUAHAN (makan percuma)

Tuesday, June 29, 2010

Projek Limau Nipis




Kuala Lipis, Pahang, 25 Mei 2008, bagi memenuhi tanggungjawab kepada ummah, minat yang tinggi terhadap pertanian, saya telah mengambil satu langkah dengan membuat projek pertanian limau nipis, namun yang apa yang penting disini, saya ingin berkognsi pengalaman bersama-sama sahabat sekalian dalam usaha untuk menjayakan projek ini. Mudah-mudahan usaha ini mendapat barkah dari Ilahi amin.


PENYELIDIKAN BENIH
Bagi mereka yang menceburi bidang baru, sememangnya banyak cabaran dan pengalaman yang terpaksa ditempuhi. Saya selaku seorang yang tidak banyak mengikuti mana-mana kursus penanaman limau nipis terpaksa melalui dan menghadapai masalah untung dan rugi. Namun ilmu tidak semestinya didapati melalui kurusus atau berdasarkan teori semata-mata, kekayaan yang maha Esa telah memberikan ilmunya kepada mana-mana hambanya yang berusaha untuk berjaya. Saya secara jujur ingin menyatakan pengalaman dari memilih benih hinggalah kepada mengutip hasil, semua ilmu didapati melalui pengalaman sendiri, disamping bantuan sahabat-sahabat lain. inilah hasilnya saya mampu dan cuba mengeluarkan benih yang lebih cepat membesar, tahan dan lebat berbuah. Sekarang saya akan cuba mengeluarkan benih limau nipis. bagi sesiapa yang berminat bolehlah menghubungi saya di talian 013 9308504
Bagi memastikan bebih yang dihasilkan memenuhi kehendak pelanggan, penyelidikan dijalankan secara pengalaman dari awal memilih benih hinggalah kepada pengeluaran buah atau hasil. Semua kaedah ini adalah hasil dari kajian D' Merbau sendiri yang menghabiskan masa bertahun-tahun bersama pokok-pokok limau dan bukan mendapat pengalaman dari kursus atau teori semata-mata.
APA YANG MENARIK JIKA ANDA MENGUNJUNGI
D' MERBAU
KAMI MENYEDIAKAN
1. Tempat penginapan
(suasan hutan belantara dan panorama Gunung Tahan)

2. Perkelahan di hutan belantara
(suasana seperti di zaman dahulu kala)

3. Aktiviti lasak 4x4 extreme
(menguji ketahanan fizikal dan mental)
4. Kolam pancing percuma
( keluasan melebihi 2 ekar tanah dengan berbagai jenis ikan)
5. Rawatan tradisional dari alam semulajadi
( menggunakan bahan/peralatan alam semulajadi)

6. Rehat minda dan ketenangan rohani
(suasana alam semulajadi yang serba alami)
7. Ladang pelanduk/kancil
( suasana kehidupan pelanduk/kancil : En. Haidir)
.....................DAN BANYAK LAGI................................

MAKLUMAT LANJUT SILA HUBUNGI :
D' Merbau

2 comments:

  1. asslamulaikum....pokok yang kurang 3 tahun kurang baik untuk dijadikan benih......

    ReplyDelete
  2. terima kasih
    saya amat berbesar hati dan inginkan lebih banyak maklumat dari sahabat
    demi pembangunan dan ekonomi ummah

    ReplyDelete